reklama

Uniesol som a aj pilotoval som dopravné lietadlá.

Ako študent fyzikálnej fakulty Moskovskej univerzity som získal veľmi lacno 5 týždňový krásny pobyt v Soči. Aj s letenkami z Moskvy a do Moskvy. Lenže bol august, a ja som sa potreboval dostať potom domov do Bratislavy.  Ale v roku 1985 to nebolo len tak jednoduché. Letenky neboli. Ale podarilo sa. Zistil som, že v Bratislave uviazla skupina ruských turistov a že pre nich ide mimoriadna linka Aeroflotu.  Dozvedeli sme sa o tom a nastúpili na ten let štyria.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Bol letný horúci deň, a tak len tričkách sme nastúpili a vyštartovali. Ale o chvíľu to bol zápas skoro o prežitie . Ako lietadlo stúpalo, teplota klesala a po pár minútach už riadne mrzlo. A v lietadle len my štyria. Behal som po celom lietadle (TU134) a zatváral všetky ventily fúkajúce mráz. Nepomohlo. Asi je v lietadle aj iná ventilácia. A lietadlo prázdne. Nikoho nikde. Ani nohy. Pri hľadaní posádky som nakoniec v zúfalosti prudko otvoril kabínu pilotov. A tam pohoda, teplo a letušky na kolienkách pilotov. Ale reakcia bola prudká. Letušky vyskočili a piloti s hrôzou v očiach sa m opýtali, kam to bude. Skrátka podľa nich jasný nečakaný únos. Nečakali to naozaj, lebo si mysleli, že letia s prázdnym lietadlom. Tak som im povedal, že nech ide dakto do lietadla a pochopí. Pochopili. O chvíľu bolo v lietadle príjemne teplo a za tú zimu sme dostali kompenzáciu vo forme basy šampanského. Pilot mi potom povedal, že to bolo ozaj nebezpečné. Keby nie tie letušky na kolienkach, asi by aj strieľal. Sovietski piloti mali pri sebe pištoľ. Počas letu potom vládla medzi posádkou a nami príjemná atmosféra. Leteli sme síce o pol hodinu dlhšie, lebo lietadlo letelo v dajakom ekonomickom režime, ale nám to s tým šampanským vôbec nevadilo. Ja len ľutujem, že som to vtedy neuniesol do Piešťan. Mal by som to domov o kúsok kratšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No a s pilotovaním to bol iný príbeh. Asi tak v roku 1985 zaviedli ČSA na linke z Bratislavy do Moskvy a späť lietadlo IL 18. Aj na tú dobu neskutočne starý turbovrtuľový šrot. Letelo to nie obvyklých 2,20, ale asi tak 4,5 hodiny. Vtedy sa to bralo ako hanba a protislovenská česká akcia, ale teraz na to spomínam s nostalgiou. Veď inak by som na dačom takom nikdy neletel. Náhodou ma usadili hneď do prvej rady v pravo pri uličke .Piloti boli odo mňa najviac 1,5 metra. Natiahnuté nohy boli v pilotnej kabíne. A vtedy veru na tom lietadle žiadne zamknuté dvere. Obyčajný záves. A úplne odhrnutý. Takže som si užíval let prakticky s výhľadom ako piloti a aj som počúval celú ich komunikáciu. A časom som si už s nimi aj celkom fajn kecal. Ako experimentálny fyzik bolo o čom. Veď let trval relatívne dlho. Po čase som s ich súhlasom aj pristúpil do kabínky a oni mi ukazovali, čo na tých ciferníkoch majú. Skrátka taká exkurzia pilotnej kabínky počas letu. Nádherný zážitok, teraz úplne nemysliteľný. Vlastne som síce to lietadlo nepilotoval, ale v kabíne pilotov som mal celkom podrobné školenie k tomu a to počas plne obsadeného letu .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mám aj iné zážitky z lietania, ale toto asi boli najkrajšie. Kedysi to bolo skrátka v lietadlách také uvoľnenejšie. Neboli žiadne miestenky, každý si sadol kam chcel. V lietadlách sa veselo fajčilo, pilo, behalo. Dokonca som zažil aj let, v ktorom sa dajakým pasažierom vôbec neušlo miesto a leteli na stojáka. Alebo lietadlo tak plné hrozné otravných múch, že špinavý družstevný kravín by sa bral ako sterilné prostredie. Batožina sa len málokedy vážila a aj keď áno, tak ak som mal namiesto povolených 20 kg aj 40 kg, tak len mávli rukou a vzali mi to bez doplatku. A možno to vtedy bolo bezpečnejšie, ako teraz s tým množstvom prehliadok a bezpečnostných opatrení. Žiadny pilot by sa za ten odhrnutý záves zamknúť nemohol .

Ľubomír Valenčík

Ľubomír Valenčík

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som fyzik, ktorého zaujíma všetko, čo je zaujímavé, nevysvetlené, zvláštne. Viac nájdete na www.hyperion.sk. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu